At Blog to fb At Blog to fb At Blog to fb
Home » , , , , » Kelapa parut dan Santan Shukur Rahmat

Kelapa parut dan Santan Shukur Rahmat

Written By Unknown on Friday 23 August 2013 | 05:31


Seperti yang kita ketahui, diwaktu ini pokok-pokok kelapa disekitar Kampung Bandar semakin berkurangan. Ini disebabkan ramai penduduk yang telah menebang pokok kelapa untuk dijual batangnya serta dari keselamatannya untuk mengelakkan pokok tumbang dan mengenai rumah.

Keperluan buah kelapa sememangnya menjadi topik hangat dikalangan penduduk. Buah kelapa yang bukan sahaja pada asasnya sebagai bahan minuman, tetapi keutamaannya sudah pastilah dalam bidang masakan. Masak Lemak, rendang, dodol, serunding dan pelbagai lagi sememangnya amat memerlukan kelapa. Untuk menggunakan santan kotak (segera) sudah pasti rasanya agak kurang berlemak. Maka alternatif lain terpaksa juga untuk menggunakan kelapa asli.


Untuk itu, penduduk di Kampung Bandar dan sekitarnya tidak lagi perlu risau. Ketika ini di Kampung Bandar sudah pun mempunyai penduduk yang menjual produk berkenaan kelapa ini. Terletak di Jalan Teluk Pulai, En. Shukur B. Rahmat telah pun memulakan perniagaan ini dihalaman rumahnya sejak setahun yang lalu. Bukan sahaja beliau menjual buah kelapa yang tua, malah beliau menyediakan kelapa yang sudah diparut serta pati santan untuk menampung keperluan harian penduduk. Harga yang ditawarkan untuk sekilo santan sekitar RM6 bergantung harga pasaran buah kelapa yang diperolehi.  Apa yang pasti santan yang beliau hasilkan tidak dicampurkan dengan air dan sememangnya 100% perahan kelapa parut.


Selain kelapa parut dan pati santan, beliau juga menjual kerisik untuk membuat rendang serta cili  giling. Jadi dipendekkan cerita penduduk sekitar tidak perlu risau lagi unruk mendapatkan bahan-bahan ini kerana segalanya ada di kedai En. Shukur.


Untuk membuat tempahan
En. Shukur B. Rahmat
Jalan Teluk Pulai (Kampung Teluk Pulai)
010-4396920

PETA LOKASI :



Share this article :

0 comments:

Post a Comment