At Blog to fb At Blog to fb At Blog to fb
Home » , , , , » Balai Polis Dan Penjara lama Jugra

Balai Polis Dan Penjara lama Jugra

Written By Unknown on Wednesday 3 July 2013 | 01:04


Balai Polis atau Rumah Pasung dan Penjara dibina sejak Zaman pemerintahan Sultan Abdul Samad semasa Jugra berfungsi sebagai pusat pemerintahan Kesultanan Selangor untuk menahan pesalah pada ketika itu. Bangunan ini terletak kira-kira 50 meter daripada pangkalan Batu Hampar. Penjara ini merupakan penjara pertama di Selangor dan dibina pada tahun sekitar 1870-an.


Bangunan ini dapat membuktikan bahwa sejak awal lagi Negeri Selangor telah melaksanakan sistem pemerintahan yang adil dan saksama. Penjara ini dapat membuktikan masyarakat pada zaman tersebut hidup di bawah kerajaan undang-undang. Bagi golongan pemerintah atau Raja dituntut untuk melaksanakan satu sistem keadilan terhadap masyarakat, juga ianya melambangkan sistem perundangan di Jugra. Malah, ia juga dapat membuktikan bahawa satu teknologi baru telah digunakan dalam mendirikan bangunan itu dengan penggunaan batu pejal.


Pada masa sekarang hanya tinggal beberapa bahagian tembok binaan yang masih kukuh dan penjara ini telah dibaik pulih dan dipelihara oleh pihak Lembaga Muzium Selangor.




Share this article :

0 comments:

Post a Comment