At Blog to fb At Blog to fb At Blog to fb
Home » , , , » Salam Ramadhan 1434H (2013) dari krew D'Bandar Village

Salam Ramadhan 1434H (2013) dari krew D'Bandar Village

Written By Unknown on Tuesday 9 July 2013 | 12:55


Assalamualaikum W.B

Alhamdulillah dengan izin Allah yang maha berkuasa, Syukur kita kepada Allah kerana masih memberi kehidupan dan nyawa kepada kita semua untuk terus melakukan Amal Makruf Nahi Mungkar dan bersyukur juga kita diatas kurniaNya yang telah memberi kita kesempatan sekali lagi untuk bertemu bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini.

Hari ini 09/07/2013 adalah hari terakhir kita berada di bulan Syaaban bagi tahun 1434H, dan esok bermula kita mengerjakan Rukun Islam yang ke-4 iaitu berpuasa di bulan Ramadhan. Penuhilah bulan Ramadhan ini dimana didalamnya terdapat suatu hari yang lebih baik dari 1000 bulan dengan amalan-amalan kebaikan dan kebajikan. Semoga Ramadhan tahun ini dalah lebih baik dari Ramadhan yang lepas dan Allah menerima segala amalan kita.

"(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah" Al-Baqarah : 185

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan : "Ya Allah tolong abaikan puasa  umat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan  hal-hal yang berikut:

  • Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada)
  • Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri
  • Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-aminkan adalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.

Oleh itu kami terlebih dahulu memohon ampun dan maaf jika kami disini ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengaja maupun yang di sengajakan, semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dengan khusyuk, diberkati dan dirahmati Allah S.W.T, InsyaAllah.


Jadual waktu berbuka dan imsak bagi daerah Kuala Langat, Klang, Kuala Selangor dan Sabak Bernam



Sila klik pada gambar untuk paparan lebih jelas




"SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA"




Share this article :

0 comments:

Post a Comment