At Blog to fb At Blog to fb At Blog to fb
Home » , , , , , , , , » Gotong royong surau As-Solehah Kg. Kurau 2013

Gotong royong surau As-Solehah Kg. Kurau 2013

Written By Unknown on Wednesday 3 July 2013 | 00:23

Setiap kali hampir berkunjungnya bulan Ramadhan, setiap kali itulah AJK Surau As-Solehah akan mengadakan program gotong royong untuk membersihkan kawasan persekitaran surau. Seperti sudah menjadi acara tradisi surau dimana setiap tahun program sedemikian akan sentiasa dilaksanakan.

Persiapan membersihkan dah mengindahkan lagi surau sudah pastinya menjadi tanggungjawab bukan sahaja bagi AJK surau, malah seluruh ahli qariah bagi memberi keselesaan jemaah yang bakal memenuhi surau untuk menegerjakan ibadah didalam bulan Ramadan nanti. Selain sikap perihatin terhadap penjagaan rumah Allah ini, ia juga memupuk semngat bekerja sama antara penduduk setempat dalam mengeratkan lagu hubungan sesama jiran tetangga.


Program yang telah berlangsung pada hari ahad 30/06/2013 lalu, bermula seawal jam 8:00 pagi. Setiap peserta telah pun diarahkan untuk membawa kelengkapan masing dan terus memulakan kerja-kerja pembersihan. Membasuh dinding surau, membakar sampah sarap, memperkemaskan lagi pendawaian eletrik serta tidak lupa memvacum karpet didalam surau. Akhirnya setelah semua kerja-kerja selesai, peserta dijamukan dengan sedikit hidangan sambil-sambil melepaskan lelah penat bekerja.


Diharapkan program sedemikian akan terus menyusul saban tahun bahkan sebaik-sebaiknya dilakukan 3 atau 4 bulan sekali bagi menjamin kebersihan kawasan surau terus berkekalan.






Share this article :

0 comments:

Post a Comment