At Blog to fb At Blog to fb At Blog to fb
Home » , , , , » Paragliding/Paramotor (Luncur Angin)

Paragliding/Paramotor (Luncur Angin)

Written By Unknown on Wednesday 3 July 2013 | 23:30


Paragliding adalah antara sukan udara yang paling popular di seluruh dunia. Ia bergantung sepenuhnya kepada kuasa angin dan apungan udara panas. Aktiviti meluncur ini memerlukan kawasan tanah tinggi bagi memudahkan dan melancarkan penerbangan. "Paraglider" merupakan sejenis nylon lembut yang mana apabila dikembangkan dengan angin mampu membawa seseorang itu melayang diudara seperti seekor burung.


Bagi penggemar sukan paragliding ini, sudah pastinya Bukit Jugra menjadi tumpuan mereka. Ini kerana selain pernah menjadi tempat kejohanan Paragliding world Cup pada tahun 2010 dan 2011, Bukit Jugra juga merupakan diantara lokasi terbaik di Asia untuk melakukan sukan ini.


Bagi mereka yang berminat untuk berjinak-jinak ataupun memahirkan lagi kebolehan meluncur angin ini, Persatuan Terbang Layang Malaysia seringkali menganjurkan program dan kursus paragliding ini. Antara program yang ditawarkan adalah bengkel sehari pengenalan paragliding, kem aero, kelas teori dan praktikal, asas kejurulatihan dan lain-lain lagi.


Jika berminat untuk menyertai program yang disediakan, sila dapatkan maklumat lanjut :

Persatuan Terbang Layang Malaysia
Lt. Col.(R) Basir Bin Haji Abd. Rahman
Paragliding.com
no.4, Lot 268, Jalan Kathong, 
Sg. Raba, 42700 Banting, Selangor
Tel/Fax : 03-32101632
e-mel : msiapdg@streamyx.com

Share this article :

0 comments:

Post a Comment