At Blog to fb At Blog to fb At Blog to fb
Home » , , , , » Istana lama Jugra

Istana lama Jugra

Written By Unknown on Wednesday 3 July 2013 | 01:29


Istana yang bertiangkan batu dan berlantaikan papan dan dinding bahagian tingkat atasnya juga papan telah dibina pada tahun 1876 oleh Sultan Abdul Samad semasa pemerintahan Baginda. Istana ini merupakan sebuah bangunan istana tertua negeri Selangor Darul Ehsan yang masih wujud. Pada tahun 1898, istana ini telah menjadi tempat pertabalan Sultan Selangor ke-V, Sultan Alaeddin Suleiman Syah.

Istana ini merupakan sebuah bangunan dua tingkat. Di tingkat pertama ianya dibina daripada bahan batu sementara tingkat atas dibina daripada kayu dan berbumbungkan atap genting.


Apa yang ada hanya sebuah bilik di tingkat atas, tersimpan di dalamnya sebuah peti besi yang dikatakan kepunyaan Marhum Jugra. Pada suatu ketika, peti besi itu telah dibawa ke Muzium Negara Kuala Lumpur untuk dipamerkan sebagai barang antik tetapi dikatakan pengawal-pengawal tidak senang hati mendengar bunyi-bunyi dari dalam peti itu, yang bila dibuka tanpa isi apa-apa. Sebab itu, peti besi itu terus diletakkan di tempat asalnya dengan aman. Untuk melihat peti itu, seseorang itu terpaksa menaiki tangga istana yang begitu uzur dan seharusnya berhati-hati. Walaupun bangunan ini tidak digunakan lagi, ia masih terpelihara. Kawasan sekitar istana juga sentiasa bersih, kerana ada penduduk kampung yang mengerjakannya dan diam di situ sambil bertanam buah-buahan seperti jambu, durian dan sebagainya.

Bangunan ini kurang menarik minat rakyat jelata untuk berkunjung ke sana, kecuali bagi pelancong atau peminat sejarah yang ingin melihat keadaan yang sebenarnya.


Share this article :

3 comments:

  1. Hi, I would like to ask where is the exact location of this abandoned palace?

    ReplyDelete
  2. That place at sungai durian, bukit jugra, permatang pasir, banting, selangor

    ReplyDelete